الأربعاء، 8 يوليو 2009

وضاع المصروف ياولدي


انا جيت ياحبايبي الحلوين





لسه واصله من امتحان محو الاميه حالا





والله العظيم كان ناقص وجودكوا معايا





كان والله يوم ترفيهي زي الفل





صحيت النهارده متاخر علي غير العاده





عشان كنت سهرانه في فرح في مدينه راس البر الجميله






عقبالكوا كلكوا يارب


صحيت علي تليفون صاحبتي بتصحيني عشان ننزل






نروح المدرسه عشان الامتحان




المفروض الامتحان كان الساعه 2 ظهرا




نزلنا الساعه 2




وفضلنا مستنين لحد الساعه4


والشمس كانت رهييييييييبه النهارده

وكنت حاسه ان جالي ضربه شمس مزدوجه



لحد مابدأت لجنه الامتحان




الحمد لله عرفت اعثر علي 4 طلاب




عشان يمتحنوا معايا




دخلتهم ايه بقي اللجنه




ويانهار ابيض كانهم اول مره يشوفوا




ورقه امتحان




كانوا خايفين ومرعوبين




وانا بره شايفاهم من الشباك




وكنت هنتحر من الغيظ




ياعم اكتب اي حاجه




ياابني بص لورقتك




وكانت صاحبتي برضه طلابها جوه لجنتي




انا وهيا فضلنا نصوت من الغيظ




الطلاب عمالين يتعرفوا علي بعض جوه اللجنه




ومش بيجابوا علي الاسئله




طب والعمل هنعمل ايه؟




ندهت للمراقبه الي عليهم لاني كنت اعرفها




فضلت بقي اقولها خلي بالك منهم وظبطيهم والذي منه






لحد مااقتنعوا اخيرا ان الورق الي اخدوه ده اسمه امتحان




ولازم يجابوا عليه




الحمد لله خلصوا امتحان العربي بعد ماخلصوا روحي




واخدوه ورقه الرياضيات




انا وربنا شفت الورقه اتصدمت




ده امتحان محو اميه ده انا نفسي معرفش احله




قلت الحمد لله كده انا ضمنت اني اسقط




بس الحمد لله كان في واحد فيهم ربنا عطاه شويه ذكاء






فطلع موبايله وفضل يحل المسائل




ويوزعها علي اللجنه كلها




ياحلولي خلصوا الامتحان




واول ماخرجوا قالولي




كله تمام ياابله فين بقي فلوسنا




اه ماهوانا مقلتلكوش




انه الواحد بياخد فلوس




طلعت بقي الي فيه النصيب لكل واحد




وضاع مصروف الشهر بتاعي




علي محو الاميه




وشكلي كده هقضيها سلف من امي لاول الشهر




او لحد مايجيلي اعانات




دوله بابا الرأسماليه الاشتراكيه الاتحاديه المنفصله






وخلص الامتحان علي خير




بعد ماضاع مصروفي




وطلعت روحي




وكل امتحان وانا وانتوا طيبين






واخيرا خلصت




ومعدش ناقصني حاجه




وعملت الي عليا وهاخد شهاده محو الاميه








43 Comments:

  1. بنجاواتى said...
    يللا الحمد لله ان الامتحان عدى على خير

    والحمد لله اكتر ان مش انتى اللى كنتى فى لجنة الرياضة

    والحمد لله ان ربنا رزقك بواحد عنده شوية ذكاء

    والحمد لله ان مصروفك خلص بدرى بدرى :P

    مش قلتلك ربنا مش هيضيع تعبك :))
    ديالا said...
    بنجاوتي

    اه والله الحمد لله

    لو كنت انا في اللجنه كنت هسقط نفسي

    وبعدين مصروفي خلص بدري

    فشتغل بقي في شغل البكش لبابا عشان اخد مصروف غيره

    سعيده اوي بمرورك
    ♥نبع الغرام♥♪≈ said...
    السلام عليكم

    ههههههههههه


    حبيبتى بتفكرينى بيا

    انا امتحانى فى شهر عشره ان شاء وبجيب الناس بإعجوبه والله وبدوخ لما بلاقى حد يدخل اللجنه

    وبالظبط بكون متوتره كالعاده
    هههههههههه

    ربنا يستر انتى عاديتى مرجلتك عقبالى انا كمان
    ههههههههههههه

    ربنا يوفقك يارب ويصلح حالك
    بحبك قووى
    انوسه
    romansy said...
    الحمد لله انك خلصتى وخلصتى فيه غيرك مش لاقيين
    طلاب
    شوفتى الهنا
    بنتحايل على الناس تيجى تتعلم
    وكل واحده سايبه الطبيخ والاكل
    ومصالحها وجاى تقضى الامتحان كلام

    الحمد لله عدت على خير
    عاشقة القمر said...
    حمدالله خلصت بخير ربنا يعضوك بدلا من فلوس الخير والصحه والعافيه
    يعوضك فلوس اكثر من راحت
    اسماء واحلام فى وجدانى said...
    حمدلله على سلامتك بعد العذاب ده كله
    طب كنتى قولى كنت جبتلك خمس من العُبط اصحابى هما مش عُبط بس لامة بيسوقه العبيطة الله اكبر عليهم يخليكوا تحس ان الدنيا لسة بخير وما كان حد فيهم هيكليفك كتير كل واحد علبة سجاير وسندوتش كشرى وازاة بريل ابو رغوة المساءلة بسيطة خالص
    اما عن الذكاء فمش هاوقولك اللهم لا حسد الواحد فيهم يقول لكوز الدرة قوم وانا اقف مكانك
    الموضوع بسيط خالص
    thunder said...
    ههههههههههههههههههههههه
    تستاهلى ال تعملى فيها ميس وتروحى تعطى لبتوع محو الامية وبعدين مبتعمليش لية زى المتعارف علية المتبع فى الحالات دى يعنى تجيبى ناس متعلمة وتدخليهم ويحلوا انا اعرف ان دا ديما بيحصل
    بس عارفة اللى مفرحنى انك بقيتى مفلسةةةةةةةةةةةةةةةةةةة ههههههههههههههههههههههه
    يا مفلسةةةةةةةةةةةةةةةة
    نياهااااااااااااااااااا
    اتمنى ربنا يوافقلك كل خير يارب ويتملك موضوع محو الامية دا على خير ويوافقلك الطلابة ان شاء الله
    اختى العزيزة دمتِ يارب بكل حب و ود وفى رعاية وحفظ الله دائما
    Somaya Kamal El Din said...
    هو ايه ده انتى بتدسهم دروس ولا ايه
    الشعب لابد له من حكومه تشكمه said...
    يعينى يعنى بتعليمهم وتديلهم فلوس كمان ياحلاوه دا التعليم طلع مفيد اهو:)
    السؤال المهم باه بعد معملتى دا كله تفتكرى هتشتغلى :))
    اوعى تفكرى انى بحبطك او كأبك مثلا ابسلوتلى انا بس بفرحك:)
    mahasen saber said...
    فى البدايه اعتقدت انك انتى اليى بتمتحنى محو الاميه

    باين كده انى محتاجه كورس فيها

    البوست لذيذ والاجمل والالذ الناس اليى بتمتحن
    ربنا يعينهم
    Hesham said...
    انا بس ممكن اسأل سؤال هو فيه الزام معين على الخريجين فى مضوضع محو الاميه ؟؟ يعنى ايه الموضوع بالضبط ؟؟؟
    Kiara said...
    هههههههههههههههههه

    والله شكله يوم تحفه :)
    أنــا said...
    الف مبروك انك خلصتي ويارب تنجحي ان شاء الله :)
    جحا المصرى said...
    عدت على خير
    ابقى خدينا معاكى المرة الجاية ههههههههههههههههه
    mohamed ghalia said...
    طيب تمام عدت على خير
    المهم انك استمتعتى بوقتك
    Ramy Wasel said...
    يلا مبروك انتحان نحو اميه

    الا ينفع انجح فى الامتحان دييييه

    وادينى اى حاجه

    ولا يعنى مصروفك يطلع للناس الغريبه

    احنا اولى
    اخر يوم فالجنه said...
    ازيك يا ديالا
    سلامتك من ضربه الشمس
    مش عارف النظام الاهبل اللى هما عملينه ده ليه بس بمناسبه الفلوس فكرتينى بالفلوس اللى كنا بندفعها للحالات عشان نكشف عليهم واحنا بنمتحن دفعت فيوم 200 جنيه ههههههههههه صباح العسل يلا الحمد لله بكره اجيبهم .......
    Unknown said...
    مبروك شهادة نحو الأمية
    و مبروووك
    ضياع المصروف هههههههههههه

    الا هو الإمتحان كان ايه اسئلته
    يعنى التعجيزية اوووى ديه

    و سلامات لمشروع محو الأمية
    فعلاَ استكراد و ضحك على الناس
    النسر المهاجر said...
    مدام الامتحان خلص فكرى فى الإمتحانات اللى بعدها وهتجيبى مصروف تانى منين
    على خطى الحبيب said...
    السلام عليكم ورحمه الله.....
    نقول مبروك مقدماً ان شاء الله, ولو على المصروف بسيطة ان شاء الله, وزى م عملنا مدونة والكل اشترك فيها فإحنا ممكن نعمل صندوق على باب المدونة هنا ونقول (اتبرع يابيه, اتبرعى يا هانم), هنظبطها يعنى متقلقيش :)

    بالتوفيق ان شاء الله ديالا,

    تقبلــى مرورى,
    مع خالص تحيــاتى.....
    ديالا said...
    انوسه حبيبتي

    متقلقيش انتي

    انا انا اجيلك ياقمر وامتحن ياقمر

    ومتخفيش ربنا يستر واعرف احل انا كمان
    ديالا said...
    رومانسي

    علي رايك طب والله واحده صاحبتي امبارح راحت تساعد جارتها في الطبيخ

    عشان تيجي معاها الامتحان لانها يوم الامتحان كان عندها عزومه

    وربنا اخر ذل
    ديالا said...
    عاشقه القمر

    ربنا يعوضني يارب

    ان شالله حتي بعشره جنيه اهو اي حاجه

    اهئ اهئ اهئ
    ديالا said...
    احمد

    يارتني كنت اعرف وانا كنت جبتلهم حتي سندوتيش كفته

    اهو كان اوفر من الفلوس الي دفعتها


    ربنا يخليك يارب

    كفايه روح التعاون بتاعتك
    ديالا said...
    ثاندر


    كده فرحان فيا طب يارب انت كمان تفلس وانا افضل لضحك عليك لمده 550 ساعه

    ياشرير

    سعيده بمرورك جدا ياقمر
    ديالا said...
    سميه كمال الدين

    ادرس لمين يابنتي

    هو في اصلا حد بيجي غير يوم الامتحان

    سعيده بمرورك
    ديالا said...
    شيما

    لااااااااااااا طبعا مش هشتغل

    انا بس قلت اعمل الي عليا عشان مفيش حد يتحجج بس عشان بس ابقي ريحت ضميري

    دايمات كده منوراني ياسكره
    ديالا said...
    محاسن صابر

    انا فعلا محتاجه محو اميه

    ياعيني علي الكليات الي اتخرجنا منها

    بس فعلا انا عشان قسمي كان لغات فنسيت الرياضيات خالص

    اعمل ايه العيب من الكليه

    مرسيه لمرورك
    ديالا said...
    استاذ هشام

    لا مفيش الزام

    بس لو في مسابقات نازله في مديريه التربيه والتعليم يشترط فيها اني اكون عامله محو اميه

    فبنعملها قال ايه عشاتن نشتغل وده علي راي شيما اني عندي امل اني اشتغل
    ديالا said...
    كيارا

    فعلا والله كان يوم جميل مع انه صعب جدا وارهقني

    منوراني ياجمل كيارا
    ديالا said...
    انا

    الله يبارك فيكي

    عقبال ماافرح بيكي يارب
    ديالا said...
    جحا

    خلاص هخدك عايا

    بس انت الي قلت وافتكر

    شكرا لمرورك
    ديالا said...
    محمد غاليه

    الحمد لله انها عدت علي خير

    وفعلا استمتعت جدا بوقتي
    ديالا said...
    لا فعلا المدونون اولي بالمعروف

    المره الجايه هخدك معايا

    ومصروفي يروح لناس اعرفها احسن

    منورني دايما
    ديالا said...
    حوده

    اعمل ايه بس ماهو المضطر

    وانا كنت محتاجهم ضروري

    وبعدين ماانت طلعت زيي اهو

    منورني ياحوده
    ديالا said...
    بدراوي

    الاسئله كان رياضيات وانا كنت فاشله في الحساب

    وفعلا بقي محو الاميه ده اسمه استعباااااااااااااط

    والحمد لله عدت علي خير

    مرسيه لمرورك
    ديالا said...
    المهاجر

    لا كده هشحت بعد كده لو في امتحانات تانيه
    والحمد لله انه عدي علي خير
    ديالا said...
    عبدالله

    طب انا مستنيه التبرعات

    ومليش دعوه انت الي قلتلي

    وحسنه قليله تمنع بلاوي كتيره

    وهنيالك يافاعل الخير والثواب

    ومرسيه ياعبدالله
    آفشنا حرامي said...
    نحن فى انتظار زيارتك

    لامر هام

    يختص بينا كأسرة واحدة
    marwa said...
    يا نهار ابيض ده كان يوم صعب قوي يعني محيتي اميتهم وهم شكروكي انهم محولك فلوسك ووقتك اللي ضاع وانتي بتفهميهم
    يلا ان شاء الله يبقى بفايدة
    وربنا يحنن قلب مامتك وباباكي عليكي
    هههههههههههه
    ربنا معاكي في مغامراتك الجاية
    مع السلامه
    ديالا said...
    مروه

    ايوه ادعيلي ربنا يخليكي

    اللهم حنن قلب امي بابا عليا واخد بدل فاقد

    متشكره لمرورك يامروه
    Lady E said...
    هيييييييه مبروك على شهادة نحو الامية يا قمر :)

    ايون هي نحو مش محو الامية

    بجد كان نفسي ابقى معاكي النهاردة الحمد لله ان الامتحانات عدت على خير وان شاء الله تنجحي

    وبالنوسبة للمصروف ف ازاي تشيلي همه وانا موجودة تحت امرك طبعا من ربع جنيه ل جنيه بحالو نياهاهاهاها يلا ان شالله محد حوش :)
    ديالا said...
    ليدي

    بقي ينفع كده ربع جنيه وجنيه

    انت عايزه الشرقاويه يقولوا علينا انا احنا دمياطه ولا ايه

    ياجماعه علي فكره والله مش هزار الدمياطه كرما جدا

    بس جربوا انتوا بس وتعاملوا معانا

    نورتيني ياليدي

Post a Comment



Template by:
Free Blog Templates